Розвиток уяви, пам’яті, мислення, уваги у підлітковому віці.
Увага
На
відміну від молодшого школяра, в якого переважає мимовільна увага, підліток
може керувати своєю увагою. Порушення дисципліни в класі носять радше
соціальний характер, а не визначаються особливостями уваги. Підліток може добре
концентрувати увагу в значимій для нього діяльності: в спорті, у трудовій
діяльності, в спілкуванні. Увага підлітка стає добре керованим, контрольованим
процесом і захоплюючою діяльністю.
На
уроках підлітки потребують підтримки з боку вчителя - тривала навчальна
діяльність надихає їх на підтримку довільної уваги. Водночас підліткам
характерні стани глибокої втоми. Саме в підлітковому віці крива втомлюваності
різко підвищується, особливо в 13-14 і в 16 років.
Пам'ять
Підліток
вже здатний керувати своїм довільним запам'ятовуванням. Здатність до
запам'ятовування (заучування) постійно, але повільно зростає до 13 років. З 13
до 15-16 років спостерігається швидке зростання пам'яті.
В
підлітковому віці пам'ять характеризується переходом від домінування
механічного запам'ятовування до смислового. При цьому перебудовується сама
смислова пам'ять - вона набуває опосередкованого, логічного характеру з
обов'язковим включенням мислення. Разом з формою змінюється і зміст того
матеріалу, який необхідно запам'ятати: стає доступнішим запам'ятовування
абстрактного матеріалу.
Уява
У
підлітковому віці уява може перетворитися в самостійну внутрішню діяльність.
Підліток може уявляти мисленнєві задачі з математичними знаками, може оперувати
значеннями і смислами мови, поєднуючи дві вищі психічні функції: уяву і
мислення. Водночас підліток може будувати свій уявний світ особливих стосунків
з людьми. Для підлітка соціальний світ, в якому він живе, існує апріорі це
природно-предметно-соціальна реальність, в якій він ще не відчуває себе діячем,
здатним змінювати цей світ. При цьому він сором'язливий, неспритний,
невпевнений у собі.
Реальність
уявного світу суб'єктивна - це тільки його реальність. Події, що відбуваються в
уяві, опосередковані образами і знаками з реальності загальнолюдської культури.
Підліток суб'єктивно по своїй волі керує облаштуванням свого внутрішнього
світу.
Підліток
вже володіє діями уяви, які приносять йому задоволення: він панує над часом,
має свободу від причинно-наслідкових зв'язків, що існують в реальному просторі
соціальних стосунків людей. Вільне поєднання образів і знаків, побудова нових
образно-знакових систем з новими значеннями і смислами розвиває творчі
здібності, дарує неповторні вищі почуття, що супроводжують творчу діяльність.
Уява підлітків може впливати на пізнавальну діяльність, емоційно-вольову сферу
і саму особистість.
Розвиток
уяви може привести до підліткового аутизму - занурення у світ уявних переживань
з ослабленням контакту з дійсністю, відхід від реальності, відсутність
прагнення до спілкування з людьми дорослими і однолітками. Відчуження підлітка
від людей на користь уявного світу знижує і пізнавальну діяльність. У міру
того, що в цей період активно формується мислення, може виникати антагонізм між
мисленням і уявою.
Розвиток мислення
Основна
різниця між молодшим школярем і підлітком - загальновідома схильність підлітка
і юнака до міркувань. Підлітковий вік - вік проблем, міркувань і суперечок.
Підлітки ставлять велику кількість запитань учителям, а вдома постійно думають
над розв'язанням складних проблем. Навіть при виборі друга для них важливо мати
партнера для міркувань.
В
підлітковому віці лише починається інтенсивний розвиток абстрактних понять,
який продовжується в юнацькому віці.
Мислення
- одна з тих функцій, які розвиваються пізніше багатьох інших функцій. Вплив
школи на мислення, який починається в молодшому шкільному віці, особливо
яскраво проявляється в підлітковому віці. В старших класах створюється
різноманітність особистого досвіду через низку причин. Перша з них - життєві
установки і інтереси людини, яка майже повністю суспільно визначилася. Інша
причина - різноманітність міри і характеру зал ученості в практичне життя:
турботи про майбутнє, життєві труднощі тощо спонукають людину думати. Третя
причина - різноманітність позашкільної освіти, читання тощо.
Головним
у розвитку мислення в підлітковому віці є той факт, що підліток вперше
оволодіває процесом утворення понять, що він переходить до нової і вищої форми
інтелектуальної діяльності - до мислення поняттями.
Зміни,
що відбуваються в мисленні підлітка, який оволодіває поняттями, - це зміни
внутрішнього, інтимного структурного характеру, що часто не виявляються ззовні,
не кидаються в очі спостерігача. Процес утворення понять знаменує собою дійсно
революційні зміни як у сфері змісту, так і в сфері форм мислення. Саме вищі
форми мислення, зокрема логічне мислення, розкриваються в своєму значенні перед
підлітком.
Для
підлітка все більшого значення набуває теоретичне мислення, здатність встановлювати
максимальну кількість смислових зв'язків у навколишньому світі. Він
психологічно занурений у реальності предметного світу, образно-знакових систем,
природи і соціального простору. Підліток, заглиблюючись у соціальне середовище,
постійно трансформує свої вищі психічні функції і систему знаків. Ця обставина
змінює мислення.
З
11-12 років виробляється формальне мислення. Підліток уже може міркувати, не
пов'язуючи себе з конкретною ситуацією; він може орієнтуватися на одні лише
спільні сигнали незалежно від реальності, що сприймається.
Підліток
може здійснити значний за своєю якістю стрибок - він починає орієнтуватися на
потенційно можливе, а не на обов'язково очевидне. Завдяки своїй новій
орієнтації він одержує можливість уявити все, що може статися, - і очевидні, і
недоступні для сприйняття події. Тим самим підвищується імовірність того, що
він розбереться в тому, що дійсно відбувається.
Підліток
стає здатний не тільки уявляти різні можливі шляхи перетворення даних для
емпіричного їх випробування, але може і логічно тлумачити результати емпіричних
спроб. Крім того, підліток здатний планувати і контролювати свої вільні
фантастичні побудови, він навчається рефлексувати свої розумові дії і операції
та одержувати від цього інтелектуальні емоції.
Те,
наскільки швидко підліток здатен вийти на рівень теоретичного мислення,
визначає глибину осягнення ним навчального матеріалу і розвиток його
інтелектуального потенціалу. У підлітковому віці престижно бути успішним в
інтелектуальній діяльності.
Аналізуючи
особливості навчальної діяльності в підлітковому віці, ми визначали, що
досягненням цього віку в розвитку мислення є розв'язання, здатність до
рефлексії тощо. В дійсності ж підлітки продовжують залишатися на рівні
конкретного мислення. Це може зумовлюватися індивідуальним розвитком: різні
соціальні умови, генетичні особливості і внутрішня позиція самого підлітка.
Комментарии
Отправить комментарий